EEN VROLIJKE SINTERKLAASZOEKTOCHT,
OOK IN UW GEMEENTE?
Sinterklaas is met voorsprong het mooiste kinderfeest in ons land. Een traditie die sinds jaar en dag deel uitmaakt van ons cultureel erfgoed. Een traditie die we groots moeten
vieren. Wilt u er dit jaar of volgend jaar eens iets speciaals van maken? Een onvergetelijke belevenis voor alle kinderen in uw stad, gemeente of bibliotheek? Doe dan mee aan de grote Sinterklaaszoektocht.
Kathleen Amant, auteur en illustrator van een paar honderd prentenboeken voor peuters en kleuters en bekend bij zowat elke jonge ouder en kleuterleerkracht met haar boeken van Anna en Heksje Mimi, bedacht en ontwierp deze unieke zoektocht.
Nieuwsgierig?
Bekijk de reportage op TV-Oost over de Pietenzoektocht in Aalst.
Wat mag u verwachten van deze zoektocht?
De zoektocht is gebaseerd op het prentenboek ‘Sinterklaas gaat naar Sjinka Poenka’. Dat vertelt het verhaal van Sinterklaas die zijn Pieten kwijt raakt. De kinderen krijgen de opdracht om de Sint te helpen zijn ondeugende Pieten terug te vinden. Die vinden ze in de etalages van winkels of panden in het centrum van uw gemeente.
Vooraleer de kinderen kunnen beginnen zoeken, krijgen ze een startpakket. Daarin zit alles wat ze nodig hebben voor de zoektocht: een Pietenmuts, een button van Hulppiet, een sticker van Team Zoekpiet om op hun jas te kleven en een Pietenpaspoort, waarin ze elke Piet die ze terugvinden kunnen aanvinken met het speciale hulppietenpotlood.
Wie vindt alle ondeugende Pieten terug?
Al die vrolijk gemutste Hulppieten dompelen uw stad of gemeente onder in sinterklaassfeer. Want hoe leuk is het om zoveel kleine Pietjes te zien rondhuppelen in de straten.
Deze zoektocht kan u als stad, gemeente of bibliotheek aankopen als totaalpakket. U hebt de keuze uit verschillende mogelijkheden, afhankelijk van uw budget. Vraag de informatiefolder met de exacte prijzen aan via email: kathleen.amant@sinterklaaszoektocht.be
Standaardpakket
-
Waarom zouden we dit evenement organiseren?• U doet aan leesbevordering op een erg toegankelijke manier • U bezorgt de kinderen een onvergetelijke dag • U houdt de traditie van Sinterklaas in ere • U kan op beide oren slapen dat dit evenement een succes wordt • U heeft er zelf een minimaal aan werk aan
-
Hoe kunnen we deelnemen?U kan deze zoektocht aankopen als totaalpakket. Het enige dat u moet doen is de raamstickers kleven op vensters of etalages, de wegwijzers aanbrengen langs het te volgen parcours en de startpakketten klaarmaken en verdelen.
-
Hoe kunnen we dit evenement communiceren naar onze inwoners?Als u dat wenst maken wij ook uw gepersonaliseerde flyers, abribusaffiches en spandoeken om dit evenement vlot te communiceren naar de inwoners van uw gemeente. We hebben standaard ontwerpen waarop de info die uw wenst, kan worden toegevoegd. Onze flyers kan u verspreiden in de scholen in de buurt. Aan de ene kant staat alle info over de zoektocht, aan de andere kant staat een kleurplaat. U kan hieraan een wedstrijd koppelen om op die manier een nog groter bereik na te streven. U kan bij ons Sinterklaas-prentenboeken aankopen als prijs of zelf in iets voorzien.
-
Doen we met dit project aan leesbevordering?U kan het verhaal van ‘Sinterklaas gaat naar Sjinka Poenka’ langs het parcours plaatsen, geprint op dranghekspandoeken of forex-borden. Kinderen of ouders kunnen onderweg het verhaal van Sinterklaas (voor)lezen. Of u bezorgt elke school in uw gemeente de speciale vertelplaten zodat kinderen het verhaal al kennen vooraleer ze aan de zoektocht beginnen.
-
Krijgen de kinderen na afloop een cadeautje?Aan het einde van de tocht kunnen de kinderen een diploma afhalen op de toeristische dienst of in de bibliotheek. Of u geeft het meteen mee in het startpakket. U kan ook opteren om elk kind een boek cadeau te doen, want elk kind verdient minstens één Sinterklaasboek in huis. We voorzien hiervoor in softcoverboeken, formaat 170 x 240 mm, tegen een zeer voordelige prijs.
-
Wordt dit een succes?Deze zoektocht bracht vorig jaar in Aalst meer dan 2500 kinderen op de been. De kinderen waren heel enthousiast. Veel kleuters deden de tocht verschillende keren opnieuw.
-
Hoe kunnen we de pakketten verdelen?U kan een online reservatiesysteem opzetten en met tijdslots werken om de pakketten op te halen. Zo vermijdt u een overrompeling. Het is best om dit niet op één dag te plannen, maar gezinnen de kans te geven de tocht op een zelf gekozen moment te doen. Wij adviseren om het evenement twee tot maximum drie weken voor Sinterklaas te laten plaatsvinden.
-
Laten we mensen betalen om deel te nemen?Dat mag u als gemeente zelf beslissen. Om te vermijden dat veel mensen reserveren maar niet komen opdagen, kan u werken met een betaalsysteem. U kan een symbolische euro vragen of (een deel van) de werkelijke kostprijs per pakket. Dat bepaalt u zelf.
-
Is het moeilijk om de raamstickers te kleven?Nee, helemaal niet. U start met het reinigen van het venster met glassex, op de plaats waar u de sticker gaat plakken. Daarna maakt u de bovenkant van de sticker los van het stickervel. Het bovenste deel van de sticker kleeft u op het venster, het stickervel plooit u naar beneden. Daarna trekt u voorzichtig en stap voor stap het vel los van de sticker, terwijl u de sticker systematisch en centimeter per centimeter aandrukt met een bankkaart. Zo vermijdt u luchtblazen tussen de sticker en het raam. Iedereen die wat handig is en het nodige geduld heeft, kan dit.
-
We willen graag iets andersU mag altijd contact opnemen mocht uw willen afwijken van het standaard materiaal en/of iets anders aanbieden. We bekijken dan samen de mogelijkheden.
-
Hoe kunnen we inschrijven?Print de bestelbon (laatste pagina van de informatiebundel, die u kan opvragen via email) Vul de exacte aantallen in van wat u wenst te bestellen en vraag op basis daarvan een gedetailleerde offerte aan op dit mailadres: kathleen.amant@sinterklaaszoektocht.be. Op basis daarvan kan u de bestelbon opmaken
-
Heeft u nog vragen?Stuur een mail naar sinterklaaszoektocht@gmail.com. Of bel 0495 27 09 82 of 053 70 48 24 VOF Kathleen Amant & co Wijmenstraat 130 9340 Impe BE0472.754.046